Hyvän palvelukokemuksen kautta lisää asiakkaita

Kaikki ovat samaa mieltä hyvän palvelukokemuksen positiivisesta vaikutuksesta kaupankäyntiin. Palaisitko mieluummin uudelleen kahvilaan/ravintolaan, josta saa hyvää palvelua asiallisin hinnoin. Vai valitsisitko kalliin ja töykeän palvelun paikan? Vastaus lienee itsestään selvä.

Toinen asiakkaiden ylenkatsomisen ja huonon palvelun muoto on asiakkaan huomiotta jättäminen. Selän kääntäminen, nurkkaan karkaaminen, asiakkaan astuessa sisään. Jos et oikeasti halua ostaa jotain tällaisen palvelun paikasta, käännyt aika nopeasti kantapäilläsi. Miksi emme myy, jos asiakas jopa haluaa ostaa? Myyminen on parasta palvelua!

Kauppa ja palveluala valittaa taloudellista tilannetta ja kuluttajien ostovoimaa. Samaan aikaan yksityisillä pankkitileillä on ennätysmäärä rahaa. Vastaus kuuluu: kuluttaja säästää pahanpäivän varalle. Onko todellakin niin? Vai olisiko mahdollisesti kysymys suomalaisen palvelun ja kaupan kalleudesta sekä kyvyttömyydestä palvella? Samaan aikaan verkkokauppa, varsinkin ulkomaalainen, tahkoaa ennätyslukemia. Eli kysymys ei ole  säästämisestä, vaan valinnoista.

On tehtävä asioita uudella tavalla

Pienenkin liikkeen, kahvilan tai ravintolan olisi systemaattisesti seurattava palvelun laatua ja tasoa. Ketjuista puhumattakaan. Yleisin tapa on mahdollisesti nettisivuilla oleva palautekanava. Lähtökohta on, että siellä annetaan vain negatiivista palautetta. Siksi usein otsikko onkin: 'valituksesi aihe'.

Yksittäinen liike ei voi investoida valtavia summia asiakastyytyväisyyden seurantaan, vaikka toisaalta pitäisi. Jätin kaksi kuukautta sitten yhden Suomen suurimman ketjun erääseen pisteeseen kirjallisen palautteen palautelaatikkoon, tuote oli erittäin huonossa kunnossa. Tähän päivään mennessä en ole saanut mitään vastausta. En ole kalastelemassa jotain hyvitystä, halusin kertoa mikä tuotteessa oli vialla, jotta minä ja muut asiakkaat olisivat tyytyväisiä. Miksi käytämme tsaarin aikaisia välineitä kommunikoida asiakkaiden kanssa, kun tarjolla olisi paljon kehittyneitäkin järjestelmiä?

Laadun seurannan voi tehdä digitaalisesti, maksuttomasti ja jopa ansaita lisää

Miten se on mahdollista? Pepe - Peer to peer marketing hub yhdistää kivijalkakauppiaan, joka haluaa mitata asiakastyytyväisyyttään. Ristiinmainostajan (ei kilpaile ko. kaupan kanssa), joka etsii uusia asiakkaita. Sekä tietysti kuluttajan, joka voi valita haluamansa ristiinmarkkinointitarjouksen kantakahvilassaan tai -kaupassaan. Tässä mallissa kauppias vieläpä ansaitsee lisää, jokaisesta vastanneesta!

Miltä asiakkaalta tuntuisi, jos hän voisi saada ravintolassa pistäytyessään xx € lahjakortin tunnettuun saksalaiseen vaatteiden verkkokauppaan? Samalla voisi antaa palautetta palvelusta! Win-win-win. Katso lisää www.pepehub.com

Pasi Sipilä, 044 203 6101

pasi@pepehub.com

Kirjoita vastaus

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>